Kemin kirkko

Kemin kirkko, vaaleanpunainen rakennus ja musta katto

040 584 9998

Kirkkosaliin mahtuu 750 henkilöä. Kirkon varaukset kirkkoherranvirastosta, puh. 040 848 9347. Konserttivaraukset johtava kanttori Aki Tyni, puh. 0400 896 107.

Arkkitehti Josef Stenbäckin suunnittelema Kemin kirkko valmistui vuonna 1902. Se on tiilirakenteinen, pitkäkirkko, jossa on kaksi sivulaivaa.

Rakennuksessa heijastuvat mannermaisen uusgotiikan vaikutukset. Erityisen selvästi tämä näkyy pääsisäänkäynnin yläpuolelle sijoitetussa mahtavassa pyöröikkunassa ja alttariseinän suurissa ikkunoissa. Gotiikan vaikutuksia näkyy myös kirkon tornissa, pikkutorneissa ja päädyissä.

Kirkkosalin holvit ja ulkonevat tukipilarit tuovat muistumia suurista eurooppalaisista katedraaleista. Yksinkertainen kalustus ja niukka koristelu puolestaan liittyvät perinteiseen suomalaiseen kivikirkkorakentamiseen.

Kirkko peruskorjattiin vuoden 2003 aikana. Kesällä 2004 toteutettiin kirkkotarhaan liittyvät työt mm. kirkon ulkovalaisu.

Lasimaalaukset

Alttariseinän kolmiosaisten goottilaisikkunoiden kolmiyhteyttä kuvaavat lasimaalaukset ovat vuodelta 1986. Ne on tehnyt taiteilija Lauri Ahlgren. Keskimmäinen ikkuna kuvaa Jumalaa, kirkkosalista katsottuna vasemmanpuoleinen Jeesusta ja oikeanpuoleinen Pyhää Henkeä. Lisäksi jokaisen ikkunan pikkuruuduissa on juuri siihen kolminaisuuden osaan liittyvää symboliikkaa.

Urut

Kangasalan urkutehtaan rakentamat pneumaattiset 3-sormioiset urut ovat vuodelta 1935. Niissä oli alkujaan 26 itsenäistä ja 4 siirtoäänikertaa, mutta täydennettiin 30+4-äänikertaisiksi vuonna 1949. Urut peruskorjattiin kevätkaudella 2021.

Tiekirkko

Kesäkuukausina Kemin kirkko on ns. Tiekirkko, joka on arkisin avoinna rukous- ja lepohetkiä varten. Tiekirkot

Kirkkopuisto

Kirkkopuistossa on kuvanveistäjä Evert Porilan tekemä, rukoilevaa sotilasta kuvaava pronssipatsas. Se pystytettiin vuonna 1921 vuoden 1918 sodassa valkoisten puolella kaatuneiden muistoksi. Vuonna 1949 paljastettiin kuvanveistäjä Emil Filénin suunnittelema sankarimonumentti talvi- ja jatkosodassa kaatuneiden kemiläisten muiston kunnioittamiseksi. Sen yhteydessä on 382 sankarihautaa. Vuonna 1967 kirkkopuistoon pystytettiin taiteilija Kirsti Liimataisen suunnittelema muistomerkki niiden vainajien muistoksi, jotka ovat jääneet valtakunnan rajan taakse Karjalaan. Sankarihaudan yhteyteen pystytettiin muualle haudattujen sankarivainajien muistomerkki vuonna 1992. Sen on suunnitellut arkkitehti Tero Eloranta.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Esteetön wc Esteetön wc
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
wc wc

pe 29.3. klo 10.00

Sanajumalanpalvelus

Tervetuloa pitkäperjantain sanajumalanpalvelukseen Kemin kirkkoon.
la 30.3. klo 22.00

Messu (Pääsiäisyön messu)

Kristus on voittanut kuoleman
Pääsiäisyön messu on pääsiäisjuhlan keskeinen jumalanpalvelus pääsiäisaamun messun rinnalla. Pääsiäisyö ja -aamu muodostivatkin aluksi yhden jumalanpalveluskokonaisuuden. Pääsiäisyön jumalanpalveluksen tarkoitus oli alun perin Herran odottaminen. Ehtoollista vietettiin auringonnousun aikaan. Aurinko on ylösnousseen Herran vertauskuva, ja auringonnousu symboloi hänen kuolleista nousemistaan. Kynttilät, jotka sytytetään pääsiäisyön messussa, kuvaavat nousevaa aurinkoa ja kuoleman pimeyden väistymistä.

Pääsiäisyön jumalanpalveluksen aiheina ovat Vanhan testamentin pääsiäiskertomukset, kasteen muistaminen ja tapahtumat pääsiäisaamuna puutarhahaudalla. Jeesuksen hauta on tyhjä. Jumala on herättänyt Jeesuksen kuolleista ja murtanut näin haudan ja kuoleman kahleet. Me muistamme myös, että kasteessa olemme kuolleet ja nousseet ylös yhdessä Kristuksen kanssa.
su 31.3. klo 10.00

Messu

Pyhäpäivä: Pääsiäispäivä
ma 1.4. klo 10.00

Sanajumalanpalvelus

Tervetuloa 2. pääsiäispäivän sanajumalanpalvelukseen.
Päivän teema johdattaa meidät uskon keskeisiin kysymyksiin:
Millaisia olivat Ylösnousseen kohtaamiset opetuslasten kanssa?
Missä ja miten me voimme kohdata Ylösnousseen?
ma 1.4. klo 16.00

la 6.4. klo 12.00

Kirkko-opastus 12-15

Kirkko avoinna lauantaisin klo 12-15.
su 7.4. klo 10.00

Messu