Hautajaiset eli hautaan siunaaminen

Läheisen ihmisen menettäminen tuo surun ja elämän rajallisuuden arkemme keskelle. Me saamme surunkin keskellä luottaa Jumalan sanan lupaukseen ja jättää läheisemme taivaallisen Isämme käsiin.

Surun keskellä tärkeää on ystävien ja läheisten tuki. Seurakunnan työntekijät ovat apuna ja tukena hautajaisten suunnittelussa ja käytännön järjestelyissä. Heiltä saat myös keskusteluapua surun keskellä. Kemin seurakunnassa toimii sururyhmä, josta saa tietoa kirkkoherranvirastosta ja diakoniatyöntekijöiltä.

Siunaaminen voi tapahtua kirkossa, kappelissa tai haudalla. Tapauksessa, jossa vainaja on siunattu ja tuhkattu, voidaan uurnaa laskiessa pitää haudalla pieni hartaus.

Hautaansiunaamisen ja muistotilaisuuden käytännöllisestä puolesta keskustellaan myös toimituskeskustelussa papin kanssa. Hautajaismusiikin suhteen ole yhteydessä seurakunnan kanttoriin. Voit esittää omia toiveitasi virsien, hengellisten laulujen, yksinlaulun tai urkumusiikin osalta tai pyytää niistä kanttorilta ehdotuksia.

Siunauksen järjestelyihin, ajankohtaan ja hautapaikkaan liittyen voi ottaa yhteyttä kirkkoherranvirastoon, puh. 040 831 3972.

Hautajaiset voidaan järjestää Kemin kirkossa, Peurasaaren kappelissa, Paattion kappelissa

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys