Ristiäiset eli kastejuhla

Kaste on Jeesuksen Kristuksen asettama sakramentti ja kristittynä olemisen perusta, joka kantaa läpi koko elämän. Kasteessa ihminen tulee osaksi kotiseurakuntaansa sekä maailmanlaajuista kirkkoa ja kristittyjen joukkoa. Kaste toimitetaan Jeesuksen antaman kaste- ja lähetyskäskyn (Matt.28:18-20) mukaisesti.

Kaste voidaan toimittaa kotona, kirkossa tai jossain muussa seurakunnan tilassa sekä jumalanpalveluksen yhteydessä. Kemin seurakunnan tilat (seurakuntakeskus, Rytikarin toimitilat) ovat veloituksetta käytettävissä kastetilaisuuden ja kastejuhlan järjestämistä varten, mikäli ainakin toinen kastettavan lapsen vanhemmista on Kemin seurakunnan jäsen. Sopiaksenne ristiäisten ajankohdasta tai varataksenne papin tai kastepaikan seurakunnalta ottakaa yhteyttä kirkkoherranvirastoon, puh. 040 831 4091.

On toivottavaa, että vanhemmat ja pappi tapaavat ennen kastetilaisuutta. Tapaamisessa sovitaan kastejuhlan kulusta ja virsistä sekä täytetään lasta koskeva rekisteröimislomake.

Ristiäiset ovat tavallisimmin viikonloppuna, mutta vanhempien toivoessa voi päivä olla joku muukin. Kotiseurakunta lahjoittaa lapselle kastekynttilän ja kastetodistuksen sekä kummeille annettavat kummitodistukset. Kastettavalla tulee olla vähintään kaksi kummia, jotka ovat evankelis-luterilaisen kirkon konfirmoituja jäseniä.

Kastejuhlaa seuraavana sunnuntaina vietetään jumalanpalvelusta, johon kastettu, tämän perhe, kummit ja isovanhemmat ovat lämpimästi tervetulleita. Jumalanpalveluksessa luetaan kastettujen nimet sekä rukoillaan kastettujen ja heidän läheistensä puolesta.

Ristiäisiä eli kastejuhlaa voidaan viettää vaikkapa kodeissa, kirkossa tai seurakunnan muissa tiloissa

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku