Paattionlehdon kappeli

Paationlehdon kappeli, valkoinen rakennus

Tornionkatu 81, 94200 Kemi

040 808 5668

Arkkitehti Osmo Siparin suunnittelema Paattionlehdon kappeli valmistui 1960 pohjoisen hautausmaan yhteyteen. Se tuli tuolloin kipeään tarpeeseen, sillä hautausmaa oli vihitty käyttöön jo vuonna 1945 ja siunauskappelia sen yhteyteen oli kaivattu kovasti.

Nykyisin kappelissa järjestetään jumalanpalveluksia ja muita kirkollisia tilaisuuksia, mutta edelleen sen tärkein käyttötarkoitus on siunauskappelina toimiminen.

Kappelin modernin harras arkkitehtuuri tukee alueen kokonaisilmettä. Tiilestä ja betonista rakennettu kappeli on muodoltaan yksinkertainen ja selväpiirteinen. Sen voimakkaasti ylöspäin suuntautuvat linjat ilmentävät ylösnousemususkoa.

Paattionlehdon kappelissa on 250 hengen kirkkosali ja sakasti. Vuonna 1961 valmistuneet urut on Kangasalan urkutehtaan valmistamat sähkömekaaniset ja niissä on 14 äänikertaa. Kemin kirkon 50-vuotisjuhlaan vuonna 1952 hankittu taidemaalari Erkki Koposen maalaama alttaritaulu "Ylösnousemus" siirrettiin siunauskappelin alttaritauluksi vuonna 1986.

Rakennuskokonaisuuteen kuuluvassa kellotapulissa on kolme pronssikelloa.

ma 25.3. klo 18.00

Tornionkatu 81, 94200 Kemi

Iltakirkko (Hiljaisen viikon iltakirkko)

Pyhäpäivä: Hiljaisen viikon maanantai