Rippikoulut 2024

Tervetuloa mukaan!

Rippikoulu 2024 kutsuu kaikkia niitä nuoria, jotka täyttävät tuolloin 15 vuotta. Rippikoulu on ainutlaatuinen vaihe elämässä, joka ei unohdu. Pureudumme rippikoulussa elämään, uskoon ja Raamattuun. Saamme ihmetellä tätä kaikkea yhdessä! Rippikoulu kestää noin puoli vuotta. Talvijaksolla kokoonnumme noin kerran kuukaudessa. Kesällä rippikoulun käyminen huipentuu rippileiriin ja konfirmaatioon.

Kemin seurakunnassa rippikoulun voi suorittaa kolmella eri tavalla. Järjestämme viisi tavallista leirimuotoista rippikouluryhmää, yhden leirikeskuksessa järjestettävän päiväleirin ja yhden päivärippikoulun. Kaikki leirit pidetään Saarenottan leirikeskuksessa. Leirimaksu Saarenotassa on 80 € sisältäen majoitukset, ruokailut, rippiraamatun ja muut materiaalit. Päiväleirikoulun maksu on 60 €, sisältäen ruokailut, rippiraamatun ja muun materiaalin. Päivärippikoulu on maksuton.

Rippikouluryhmät

• Ripari 1: leiri ma 3.- la 8.6. & konfirmaatio su 9.6. klo 10

1 rippikoulun kevään ohjelma

• Ripari 2: leiri ma 10.- la 15.6. & konfirmaatio su 16.6. klo 10

2 rippikoulun kevään ohjelma

• Ripari 3: leiri ma 24.6.- la 29.6. & konfirmaatio su 30.6. klo 10

3 rippikoulun kevään ohjelma

• Ripari 4: leiri ma 1.7- la 6.7. & konfirmaatio su 7.7. klo 10

4 rippikoulun kevään ohjelma

• Ripari 5: leiri ma 8.7 – la 13.7. & konfirmaatio su 14.7. klo 10

5 rippikoulun kevään ohjelma

• Päiväleiri 6: ma 15.7-pe 19.7. & konfirmaatio su 21.7.klo 10

6 rippikoulun kevään ohjelma

Itsenäinen jumalanpalvelus käynti tehtävä moniste

Nuoren leirivalmiudet

Leirimuotoiseen rippikouluryhmään osallistuvalta nuorelta edellytämme seuraavia asioita:

• nuori pystyy nukkumaan muiden kanssa samassa huoneessa.
  • pystyy olemaan osa ryhmää.
  • mahdollisen sairauden oireet ovat riittävällä tavalla hallinnassa. (Oireilu ei saa kuormittaa kohtuuttomasti kavereita, isosia tai työntekijöitä)
  • pystyy oleman osan päivästä ilman puhelinta.
  • taitaa perustaidot: luku- ja kirjoitustaidot, kellon tuntemisen, kykyä huolehtia henkilökohtaisesta hygieniasta, omatoimisuutta, kykyä huolehtia riittävästä syömisestä ja kykyä mukautua leirin päivärytmiin. Mikäli mietitte nuoren leirivalmiutta, ole yhteydessä seurakunnan työntekijään. Voimme yhdessä selvittää nuorelle sopivan rippikouluryhmän.

Pyrimme huomioimaan toiveet aikataulujen ja kavereiden suhteen. Ilmoitathan kavereidesi etu- ja sukunimet.

Ilmoittautumiset käsitellään ilmoittautumisen sulkeuduttua ja ryhmiin jaetaan tasaisesti rippikoululaisia. Leiriläisten enimmäismäärä kesän leireillä on 25–30 henkilöä. Mikäli käyt rippikoulun jonkun muun seurakunnan tai järjestön kautta, tulee sinun kuitenkin ilmoittautua myös omaan kotiseurakuntaasi. Merkitse tällöin ilmoittautumisesta kohta ”muualla käyvät.”

Ilmoittauduin, mihin ryhmään sitten pääsin?

Saat kirjeenä tiedon siitä, mihin ryhmään pääsit, kuka on rippipappisi ja nuorisotyönohjaajasi. Kirjeestä selviää myös alustava aikataulu. Yhteisiin tapaamisiin tulee osallistua, mutta syystä tai toisesta voi tietenkin jäädä joku välistä. Korvaukset katsotaan ryhmän papin kanssa tapauskohtaisesti. Yhteisten tapaamisten lisäksi saat tiedon, mitä itsenäisiä tehtäviä ja kirkkokäyntejä rippikouluun kuuluu.

Onko rippikoulussa mukavaa?

No on! Rippikoulu voi hieman vaatia arjen keskellä ponnisteluja, mutta pyritään aina menemään letkeällä meiningillä. Opiskelun lisäksi mukana on myös laulua ja leikkiä. Rippikoulussa tärkeänä osana on yhdessä oleminen ja tekeminen.

Rippikoulu on käymisen arvoinen sekä jättää hyvät ja arvokkaat muistot. Sokerina pohjalla konfirmaatio on hieno ja mukava juhla!

Ota rohkeasti yhteyttä, jos jokin rippikouluasia mietityttää

Konfirmoitavat nuoret ovat matkalla kohti kirkkoa. Nousevat portaita kuvassa.
Rippikoulun oppitunti, jonka aiheena oli suvaitsevaisuus. Kuvassa piirroksia rasismin vastaisuudesta.
Rippikoulun oppitunti, jonka aiheena oli suvaitsevaisuus. Kuvassa ryhmätyöt tehty katuliiduilla.

Kysymyksiä ja vastauksia

Rippikouluun ilmoittautuminen on mennyt ohi, mutta pääsenkö vielä mukaan?

Näinkin voi käydä, mutta ei hätää. Ole yhteydessä nuorisotyönohjaajiin niin katsotaan miten tehdään.

Mikä konfirmaatio?

Konfirmaatio on rippikoulun päätösjuhla. Konfirmaatiossa tunnustat itse kristillisen uskon, johon sinut on kastettu. Kasteessasi vanhemmat ja kummit lausuivat uskontunnuksen puolestasi, nyt olet itse pääosassa. Jonain päivänä on ehkä sinun vuorosi kummina lausua sama tunnustus uuden kirkon jäsenen puolesta.

Rippikoulun voit käydä, vaikka sinua ei olisi kastettu. Jos haluat osallistua konfirmaatioon, sinut tulee kastaa ennen sitä. Jos sinut on kastettu, mutta et enää kuulu kirkkoon, on sinun liityttävä kirkkoon ennen konfirmaatiota. Rippikouluikäinen voi huoltajien luvalla liittyä kirkkoon, vaikka nämä eivät itse kirkkoon kuuluisikaan.

Konfirmaatio antaa sinulle oikeuden toimia kummina, osallistua itsenäisesti ehtoolliselle ja asettua 18-vuotiaana ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa. Rippikoulu on kirkkohäiden edellytys.

Entä jos en pääse ryhmäni sovittuun tapaamiseen?

Ei hätää! Ole ajoissa yhteydessä ryhmäsi pappiin ja näin voi katsoa mahdollisuutta mennä toisena päivänä toisen ryhmän kokoontumiseen. Mahdollisuus on myös erilaisiin korvaaviin tehtäviin.

Käyn rippikoulun muualla, pitääkö ilmoittautua?

Kyllä! Vaikka olisit menossa kotiseurakuntasi ulkopuolelle rippikouluun esim. jonkin järjestön tai yhdistyksen rippikouluun, kuuluu sinun käydä talviopetusjakso omassa seurakunnassa. Tällöin merkkaat ilmoittautumisessa käyväsi rippikoulun muualla. Voit olla askarruttavista asioista yhteydessä rippikoulupappiin Atteen.

Onko rippikoulussa hyvä meininki?

Sinäpä sen sanoit! Rippikoulu on ehdottomasti käymisen arvoinen.

Kaikissa rippikouluun liittyvissä kysymyksissä voi olla yhteydessä puhelimella tai sähköpostilla ryhmäsi pappiin tai nuorisotyönohjaajiin.